Creative Commons License
Είναι ελεύθερη: για Διανομή: για αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό του Έργου. Υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις >>>
Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ & Η ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ, Μέρος Γ΄, του Roberto Assagioli* Εκτύπωση E-mail
Ψυχολογία Ψυχή
Τετάρτη, 02 Νοέμβριος 2011 15:00

lectureΨυχολογικοί - Μητρικοί Ρόλοι // α.Η γυναίκα στην εκπαίδευση, β.Η γυναίκα στη νοσοκομειακή περίθαλψη & γ. Η γυναίκα στην κοινωνική πρόνοια

α. Η γυναίκα στην εκπαίδευση
Αυτό μας οδηγεί στην εξέταση του θέματος των γυναικών που δεν έγιναν μητέρες. Γι’ αυτές τις γυναίκες, η ουσιαστική πλευρά της μητρότητος με κανένα τρόπο δεν αποκλείεται. Αντίθετα, αυτές μπορεί να εκφράσουν τις ευρύτερα και κοινωνικά πιο χρήσιμες πλευρές της μπορούν να ενσαρκώσουν την πνευματική μητρότητα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς τρόπους, που εξαρτώνται από διάφορες ικανότητες και περιστάσεις.

Ένας από τους πρώτους και πιο σπουδαίους είναι αυτός της εκπαίδευσης. Η δασκάλα του δημοτικού σχολείου συχνά καλείται να υποκαταστήσει τις μητέρες που δεν γνωρίζουν ή δεν μπορούν να διαπαιδαγωγήσουν τα παιδιά τους καθώς πρέπει. Γι’ αυτό πρέπει πάντα να θεωρεί το λειτούργημα της εν μέρει ως μητρικό. Έτσι τοποθετεί την σχέση της με τους μαθητάς της στην πρέπουσα ανθρώπινη βάση και αποφεύγει πολλά από τα σφάλματα που συχνά παρατηρούνται στην αγωγή. Αυτή συμπληρώνει αποτελεσματικά τις στείρες και έντονα νοησιαρχικές απόψεις του εκπαιδευτικού προγράμματος με το ανθρωπιστικό στοιχείο. Μέσω της επίδρασής της στους μαθητές της, μπορεί έμμεσα να εκπληρώσει μια σπουδαία αποστολή, σκορπίζοντας φως και αρμονία ανάμεσα σε αυτούς, έμμεσα πάλι, και ανάμεσα στους γονείς τους.

Και η καθηγήτρια του γυμνασίου εκτελεί επίσης έργο μερικά μητρικό. Αυτό είναι σκληρότερο, πιο περίπλοκο και πιο λεπτό απ’ αυτό της δασκάλας του δημοτικού, όπως είναι σκληρότερο και πιο περίπλοκο για μια μητέρα να καθοδηγήσει τα έφηβα παιδιά της. Η καθηγήτρια πρέπει να είναι ικανή να καθοδηγήσει, ηθικά και διανοητικά, προσωπικότητες που αλλάζουν με ταχύτητα, στις πιο κρίσιμες περιόδους της εξέλιξής τους. Γι’ αυτό πρέπει η ίδια να είναι ψυχολογικά ώριμη, μορφωμένη και πειθαρχημένη. Αυτή χρειάζεται πολλή εσωτερική προπαρασκευή, ψυχολογική διαίσθηση, τακτ και διακριτικότητα. Ως ανταμοιβή θα απολαμβάνει αποτελέσματα και ικανοποιήσεις βαθιές και ευχάριστες. Αυτή πρέπει να είναι πραγματικά ικανή να ξυπνά τους νέους και τις νέες, να τους αποκαλύπτει τους εαυτούς τους και να τους σώζει από τη  σύγχυση, τις αυταπάτες και τα σφάλματα. Αλλά για να το πετύχει αυτό μια δασκάλα πρέπει να είναι περισσότερο σαν μια μητέρα με κατανόηση και αγάπη παρά σαν μια τυπική δασκαλίτσα. Με άλλα λόγια, παρόλο που πρέπει να απαιτεί από τους μαθητές της την απαραίτητη πνευματική εργασία, δεν θα πρέπει να επιμένει σε ένα στείρο διανοητικισμό, ούτε να επιδιώκει να μεταδώσει ένα κρύο και συχνά άχρηστο όγκο γνώσεων στους μαθητές της. Αντί γι’ αυτό, θα πρέπει να αντιμετωπίζει τους μαθητές  ατομικά, να τους κερδίζει την εμπιστοσύνη και να τους προσφέρει ενδιαφέρον και την  υποστήριξη ενός γονιού.

β. Η γυναίκα στη νοσοκομειακή περίθαλψη
Η μητρική διάθεση της γυναίκας, της γυναικείας καρδιάς να αφοσιωθεί στην προστασία και στη φροντίδα των άλλων, βρίσκει μια από τις πιο ευγενικές εκφράσεις της στην προσφορά βοήθειας στους αρρώστους και αυτούς που υποφέρουν. Το επάγγελμα της νοσοκόμας, αν ακολουθηθεί με κίνητρα φιλανθρωπίας και συμπάθειας και με συναισθήματα, μπορεί να αποβεί αποστολή στην πραγματική σημασία της λέξης, όπως στην περίπτωση της Φλώρας Ναϊντινγκέιλ, της πρωτοπόρου στο μεγάλο σύγχρονο κίνημα της προσφοράς των αδελφών νοσοκόμων.

γ. Η γυναίκα στην κοινωνική πρόνοια
Ένα άλλο επάγγελμα, στο οποίο οι γυναίκες μπορούν να κάνουν πολύ καλή εργασία ασκώντας συγχρόνως, λόγω του περιεχομένου του, μητρική αποστολή, είναι αυτό της κοινωνικής λειτουργού. Συζητώντας με μερικές απ’ αυτές τις γυναίκες που χρησιμοποιούνται από ευρωπαϊκές βιομηχανίες, εντυπωσιάστηκα από το πόσα μπορούν να κάνουν για τις οικογένειες των εργατών σ’ όλες τους τις κοινωνικές δυσκολίες, στις σχέσεις τους με τις αρχές, σε ζητήματα υγείας κτλ. Με αυτό το είδος εργασίας πολλές γυναίκες μπορούν να προσφέρουν πνευματικό φως και ηθική διαπαιδαγώγηση σε χιλιάδες εργαζόμενες οικογένειες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η κοινωνική εργασία παίρνει πολλές διαφορετικές μορφές, οι οποίες επίσης πολύ επηρεάζουν την φυσική ευημερία, την ψυχολογική υγεία και την πνευματική αγωγή. Η προσφορά υπηρεσιών στις ανάγκες των φτωχών, των δυστυχισμένων, των αρρώστων και των συναισθηματικά διαταραγμένων είναι μια αποστολή μεγάλης πνευματικής αξίας. Είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για την έκφραση γυναικείων αρετών.

Και όμως ως τώρα για ειδικούς ρόλους, όλες οι λειτουργίες αυτών των ρόλων-ή τουλάχιστον μερικές από αυτές-μπορούν να αναπτυχθούν και να χρησιμοποιηθούν από τη γυναίκα, ανεξάρτητα από τη θέση της πχ από μια ανύπαντρη επαγγελματία γυναίκα στις ποικίλες επαφές και σχέσεις με τους συνανθρώπους της.

_____________
Roberto Assagioli (27/02/1888 – 23/08/1974) ήταν Ιταλός ψυχολόγος, ειδικευμένος στην ανθρωπιστική και διαπροσωπική ψυχολογία. Υπήρξε ο εφευρέτης του κινήματος της ψυχοσύνθεσης και εξέτασε λεπτομερώς τη δυνατότητα της σταδιακής ολοκλήρωσης της προσωπικότητας μέσα από τη χρήση της Θέλησης

Απόσπασμα από το βιβλίο: «ΒΑΣΙΚΑΙ ΕΝΝΟΙΑΙ ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΕΩΣ», του οποίου, η μετάφραση & έκδοση πραγματοποιήθηκε το 1969 από τον κ.Τριαντάφυλλο Τριανταφύλλου. Τον ευχαριστούμε θερμά για την ευγενική παραχώρηση του αποσπάσματος, προς δημοσίευση.

Μεταφορά καθαρεύουσας σε δημοτική: solon.org.gr

Διαβάστε επίσης του Roberto Assagioli:
--Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ & Η ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ, Μέρος Α΄, του Roberto Assagioli (Ψυχολογικές Διαφορές μεταξύ Ανδρών και Γυναικών)
--Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ & Η ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ, Μέρος Β΄, του Roberto Assagioli (Η μητρική αποστολή της γυναίκας)
--Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ & Η ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ, Μέρος Δ΄, του Roberto Assagioli (Η γυναίκα ως πηγή έμπνευσης)

 

Social Media

Photo Gallery

Διαφήμιση
Σόλων, για τη Σύνθεση και τον Οικολογικό Πολιτισμό - Copyright © 1990-2012 - Επικοινωνία